הצהרת נגישות

© כל הזכויות שמורות 2018

גלעד מאי

גם יזם וגם קבלן מבצע: על היתרונות שבחברה בעלת שני כובעים

זוג צעיר וחייכן יוצא ממשרד המכירות של פרויקט מגורים חדש באזור הכרמל.
הם בדיוק חתמו על רכישת דירתם הראשונה. טבעי שהם מתרגשים.
אם היו מספרים להם שעה קודם לכן, שבתוך חצי שנה מיום הכניסה לדירה המרפסת שלהם תקרוס, ספק אם היו חותמים.
הסיפור הזה מהדהד ללא מעט חברות בנייה בעבר, שנאלצו להתמודד עם התייקרות משמעותית בעלויות הבנייה תוך כדי התהליך.
הם הפסידו כסף מהביצוע והסתפקו בעל כורכם בחומרי בנייה פחות איכותיים או צוותים אחרים כדי לסיים את העבודה.
במקרה החמור, קבלנים שפשטו את הרגל גרמו להפסדים כבדים ליזם הפרויקט והוא מצידו נאלץ להתמודד עם עלויות גבוהות בהרבה, נוסף על איחור במסירה.
מאחר ובישראל קיימת תופעה שלפיה יזמים בעלי הון שוכרים קבלנים מטעמם לביצוע עבודות הבנייה תמורת אחוזים או שכר בשיטת “הזול זוכה” הנובעים מניגוד האינטרסים המובנה בין יזם לקבלן מבצע. הדיירים החדשים אינם בהכרח מודעים לכל שיקולי הבנייה והתהליכים שמתרחשים בפועל, מה שיוצר פער באיכות הבנייה.

כתובת אחת מהרגע הראשון

כיום ישראלים רבים מבינים שתחושת הביטחון הגבוהה בתהליך הבנייה, מתקבלת כשרוכשים את הדירה מיזם שהוא גם הקבלן המבצע.
השליטה של חברה אחת בכל התהליך מראשון השלבים ועד האחרון שבהם, לרבות התכנון והוצאתו לפועל, מאפשרת לרוכשי הדירות לחוש בידיים טובות ובטוחות.
עבורם, אותו גוף מקצועי הוא כתובת אחת ויחידה לפניותיהם והוא מעניק להם שירות לכל אורך הדרך, במעטפת של 360 מעלות לכל צורך ודרישה.
מבחינה חוקית, רק חברה בעלת סיווג קבלני רשאית לבצע עבודות בנייה, כך שלא כל יזם יכול יכול להיות גם הקבלן המבצע.
אך קבלן מבצע המשמש כיזם לאותו פרויקט אחראי להשקעה במלוא המובנים וכך מסוגל להביא לידי תוצר מרשים, איכותי ועמיד בסטנדרטים גבוהים מאוד.
איכות הביצוע היא תנאי להצלחתו של הפרויקט. במצב שבו היזם הוא גם קבלן מבצע, ההצלחה מתקיימת כבר משלבי ההצעה הראשוניים: הוא זה שמספק את החסות הכלכלית והלוגיסטית לפרויקט, מתכנן, בונה ומשווק את הפרויקט. כתוצאה מכך, מתקבלת גם כתובת אחת לכל הנושאים עבור רוכשי הדירה.
כאשר חברה יודעת שהיא נושאת באחריות כלפי הדיירים למשך שנים רבות בגין טיב הביצוע, איכות המרכיבים של הדירה, מועדים וכו’ היא אינה מעגלת פינות בשום מרכיב של הביצוע, גם שמדובר על הגדלה של ההשקעה הכספית, שכן אין גורם אחר עליו יוכל “לגלגל” את האחריות.
חברת גלעד מאי היא היוזמת, המתכננת והמבצעת של מגוון פרויקטים בפריסה ארצית. מתוקף תפקידה שולטת החברה בכל שלבי התהליך ואחראית לפקח הן על האיכות והן על העמידה בלוחות הזמנים.
כל השירותים והמחלקות נמצאים תחת אותה קורת גג והדיירים החדשים נהנים מכתובת אחת לכל שאלה, בקשה ופנייה.
מעבר לכך, הטיפול בכל דייר הוא אישי ומהיר יותר. מנהלי חברת הביצוע הם הכתובת הישירה, ללא שום קישור מצד שלישי בדרך, מה שעשוי לגרום לעיכובים או לאי העברת מסרים נכונים.
הליווי נמשך לכל אורך הפרויקט עד לאכלוס ואף שנים אחר כך בתקופות הבדק והאחריות.

הבנת השטח ברמה ההנדסית ולא רק ברמת הפוטנציאל

קיים פער גדול בין הידע ההנדסי של יזמים לבדם, לעומת הידע שנדרש בשטח בפועל.
היזם לא יוכל לאתר לבדו את מגבלות הביצוע והתכנון ולהבין את מורכבותו ההנדסית של הפרויקט. הוא יצטרך להשתמש בקבלן לצורך העניין.
הדבר מוביל לכך שכל ליקוי, תיקון או שינוי יגרעו מלוח הזמנים ואפילו ייקרו את הפרויקט, מה שעלול לגרום להפסקת עבודה וביטול החוזה.
לא אחת התברר תוך כדי ביצוע פעיל כי התכניות משוללות היתכנות הנדסית והתיקונים, ככל וניתן לעשותם בשלב זה, מביאים לכדי עיכוב בלוח הזמנים וייקור של הבנייה- מה שמחייב “חסכון” במקומות אחרים.
כשהקבלן והיזם אחד הם, שיקולי היזם נקבעים תוך ראייה מוכוונת ביצועוהם עומדים בקנה אחד עם ניסיונו הנרחב מפרויקטים קודמים.
כך ניתן להגשים ולממש את ההבטחה ללקוח והעלויות נותרות ללא שינוי.
קבלן שהוא היזם יהיה גמיש ופתוח יותר לביצוע שינויים ותוספות. הוא יכול לקבל החלטות מסוימות מבלי לחרוג בהוצאות הבנייה, לייצר תהליכים באופן סתגלני “מהנייר לשטח” ולהיות קשוב לרחשי ליבם של העתידים לגור כאן.
בתקופה שבה חלון ההזדמנויות למחיר למשתכן נסגר ורבים ממהרים לשוב לשוק הפרטי, הידיעה שישנו מוקד אחד המלווה ומכוון את התהליך נוסכת ביטחון. גלעד מאי מתמקדת בבנייה חדשה ובסטנדרטים גבוהים, בהיקפים גדולים הכוללים גם הקמת שכונות. מתוקף כך היא מספקת מענה יעיל גם ברמת הפיתוח הסביבתי והחשיבה על חוויית המגורים הכוללת.

רמת אחריות אחידה ומלאה על הנכס

רוב רוכשי הדירות מאמינים שהאדם שמולו נחתם חוזה המכר, הוא זה שמספק את ביתם בפועל.
אלא שבמצב שבו היזם והקבלן הם שני אנשים שונים, מתחלקת האחריות על הנכס ביניהם לפי היררכיה מסוימת והרוכשים מתקשים להבין מי מטפל בליקויי בנייה, באיחורים, בבעיות לוגיסטיות ובסוגיות ספציפיות.
מכיוון שהרכישה היא מול היזם, הוא זה שאמור להעניק אחריות על פי חוק בנוגע לבנייה וללוחות זמנים.
עם זאת, בשנים האחרונות מרבית היזמים גילגלו אחריות לצדדי ג’ שונים ובעיקר לפתחו של הקבלן, שפעמים רבות אינו שש לקחת על עצמו את האחריות הזו.
כך יכולים למצוא עצמם רוכשי דירות “בין הפטיש לסדן”, בהליך משפטי לא להם. . בנוסף מתחייב הרוכש שכל השינויים שברצונו לבצע בדירה מעבר לסטנדרט יבוצעו על ידי הקבלן ובאחריותו.
היזם הוא זה שאחראי לפקח על מחיר השינוי. הסעיף מתיר פנייה של הרוכש לקבלן ישירות אם קיים ליקוי בנייה.
כאמור, חברה יזמית שהיא גם קבלן הביצוע מספקת כתובת אחת ממילא לכל הפניות, כך שנמנעת מהדייר בירוקרטיה מיותרת ושחיקה ביחס להתקשרותו עם היזם והקבלן במקביל.

מומחיות וניסיון, זה כל הסיפור

כל אדם שרוכש דירה מעוניין לקנות אותה מיזם “חזק” ויציב.
חברה בעלת גב כלכלי חזק, ניסיון ויכולת מקצועית גבוהה שבאו לידי ביטוי לאורך שנים, תסיים את הפרויקט בזמן ובאיכות הנדרשים.
היא תלווה את הדיירים לאורך כל שלבי הפרויקט עד לאכלוס ותעניק שירות אישי ומלא גם במשך תקופת האחריות. כקבלן המבצע, שולט היזם בלוחות הזמנים ואין חשש שהוא יבחר בקבלן מבצע אחר רק על סמך הצעת מחיר.
גם הייזום עצמו מצריך ניסיון ומומחיות רבים, בייחוד בפרוייקטים של התחדשות עירונית , בהן לא רק המיקוד בבנייה גבוה, אלא גם יכולת הארגון והניהול של קבוצת הדיירים וליווי מלא מהרגע הראשון.
לסיכום, מנינו את כל היתרונות בלרכוש דירה מיזם שהינו גם קבלן מבצע.
שילוב כלל נקודות אלה מספק לציבור הרוכשים את השקט הנפשי והביטחון לכך שתהליך הבנייה יתבצע באחריות מלאה, בשקיפות, באיכות ובעמידה בלוחות זמנים נוקבים.
מוזמנים להתרשם מהפרויקטים החדשים הנמצאים בהקמה ולהנות משירות אישי ומקצועי שילווה אתכם בנאמנות לאורך כל הדרך.